3 tips når du køber SEO-tekster
SEO-tekster er webtekster, der skal drive trafik fra Google og andre søgemaskiner ind på din hjemmeside. De gør de ved at være målrettet bestemte søgeord og -fraser, der er mange månedlige søgninger på i Google.
Hvis du driver en webshop eller din virksomhed er afhængig af, at I kan blive fundet på nettet blandt et ocean af konkurrenter, er SEO-tekster vigtige. Men det er ikke altid, du har tid til at blive ekspert på et nyt område eller ansætte en medarbejder fast til at lave SEO.
I sådan tilfælde er det en rigtig god idé at hyre en tekstforfatter, der skriver godt og forstår SEO.
I dette indlæg giver vi dig tre tips til, hvordan du hyrer den helt rette til opgaven – og får de bedste SEO-tekster, der hjælper dig med at stige i søgeresultaterne.
3 tips når du skal hyre en ekstern SEO-tekstforfatter
1. Find en tekstforfatter, der kan skrive med ekspertise til din målgruppe
En god SEO-tekst holder det, den lover, tilfredsstiller behovet bag søgningen og bygger på ekspertviden – om SEO og det emne, som teksten handler om. Det betyder, at tekstforfatteren skal have en grundlæggende forståelse for din målgruppe og behovet bag det udvalgte søgeord.
Den bedste tekstforfatter til dine SEO-tekster kender dit emne og branche.
Der eksisterer mange forskellige elementer i god SEO, men når end Google forklarer, hvordan deres algoritme udvælger, hvad der skal ligge øverst i søgeresultaterne, fremhæver de altid én ting: godt og relevant indhold.
Det får du, hvis dit indhold er velskrevet og bygger på ekspertviden. Du kan stadig godt ansætte skribenter, der ikke ved meget om dit produkt eller dit område, men i sådan tilfælde er det bedst, hvis du er mere inde over processen, så tekstforfatteren kan stille dig spørgsmål og bruge dig som ekspert.
2. Vær klar om, hvad du vil have
Den største trussel, når man hyrer eksterne medarbejdere eller bureauer, er misforståelse.
Det betyder, at hvis du vil have en god SEO-tekst fra en ekstern tekstforfatter, bør du være meget klar i spyttet om, hvad opgaven indebærer.
- Hvad er søgeordet?
- Skal tekstforfatteren selv lave en søgeordsanalyse?
- Hvad er formålet med teksten – og vil du gerne have fremhævet et bestemt produkt eller tjeneste?
- Hvad er jeres tone-of-voice?
- Skal tekstforfatteren også lave metabeskrivelser og sidetitler?
- Er det tekstforfatterens job at lægge den færdige tekst på siden – eller skal de bare sende den til dig i et læseligt tekstformat?
- Er rettelser inkluderet i prisen – og hvor mange timer, forventer tekstforfatteren at bruge på opgave?
Jo tydeligere du kan definere opgaven og arbejdsprocessen, desto bedre omstændigheder skaber du også for tekstforfatteren. Det betyder færre misforståelse – og i sidste ende mindre arbejde for dig, fordi du ikke bruge ekstra tid på at lave større rettelser i selve teksten.
3. SEO-tekster er vigtige – men content er mere end tekster
SEO-tekster er grundsten for god SEO.
Men tekster er ikke nødvendigvis nok, hvis du vil i toppen af søgeresultaterne. Især hvis der er stor konkurrence om buddet.
Google vurderer i dag content som mere end blot tekster. Du skal kunne give den besøgende præcis det, de ledte efter. Det betyder, at hvis de leder efter et billede, en video eller en interaktiv graf, vil en lang tekst ikke være tilstrækkelig.
Det bedste SEO-indhold kombinerer en velskrevet tekst med en god brugeroplevelse og netop den type af indhold, som den besøgende leder efter.