Content Marketing | 3 håndgribelige fordele samt gode eksempler
Content marketing er en markedsføringsform, hvor man stiller indhold i form af artikler, videoer eller billeder til rådighed for ens potentielle kunder med henblik på at uddanne og / eller skabe interesse.
Markedsføringsformen kan være en god måde til at få synlighed og opmærksomhed, da man giver sine potentielle kunder indhold de selv har efterspurgt.
Se indholdsfortegnelsen for et hurtigt overblik over artiklen.
Definition: Hvad er content marketing?
Content marketing er en intelligent form for markedsføring, hvor man typisk undersøger hvad ens potentielle kunder efterspørger af indhold på nettet og derefter laver det til dem.
På den måde når man ud til sine kunder når de undersøger ting eller emner relateret til ens forretning og produkter.
Vi møder content marketing hele tiden på nettet, og eksemplerne er mange.
Et godt eksempel er momondos artikler om rejser og rejsemål.
Ideen er at du læser artiklerne og bliver inspireret til at rejse til den destination du lige har læst om.
Momondo håber selvfølgelig at du vil bruge deres søgemaskine efterfølgende eller måske en anden gang du leder efter flybilletter.
Læs mere: Content Marketing på wikipedia
Content marketing strategi: Hvordan er I unikke?
Content marketing kan være et interessant og lukrativt tiltag i en digital marketing strategi.
Men for at man skal kunne tale om en content marketing strategi kræver det, at I kan forklare hvordan jeres indhold og brugeroplevelse er unik i forhold til jeres konkurrenters indhold.
En unik brugeroplevelse i forhold til jeres indhold kunne være en billedeside eller dybdegående videoer, som ingen af jeres konkurrenter kan matche.
Hovedparten af al content marketing er derfor kun et tiltag i en marketing strategi, da det meste indhold minder om hinanden i form og kvalitet.
Et godt eksempel på content marketing, som kan klassificeres som en strategi er Blendtecs videoer på youtube, hvor deres grundlægger Tom Dickson blender alt muligt fra tablets til cola dåser under mottoer: “Will it Blend?”.
De videoer er unikke i forhold til konkurrenter på blender-markedet, og de har været med til at brande Blendtec.
Læs mere: Historien bag Will it Blend?
3 håndgribelige fordele ved content marketing
Content marketing kan være en meget effektiv form for markedsføring, som kan styre ens forretning ved at:
#1: Øge din synligheden
Et stort element i salg er synlighed. Hvem tænker dine kunder på når de efterspørger din type af produkter? Dig eller en af dine konkurrenter?
#2: Øge din autoritet inden for dit felt
Ved at lave godt indhold om det du sælger viser du dine kunder at du er vidende og passioneret omkring det du sælger. Og hvem vil du helst købe noget af? En som ved rigtig meget om det, og som kan rådgive dig eller en uvidende sælger?
#3: Reducere dine marketing udgifter
Content marketing via søgemaskiner har den fordel at dit indhold bliver ved med at sende potentielle kunder ind på din hjemmeside. Det tager tid og arbejde at lave godt indhold samt at få det til at ligge godt på Google, men når det først er der, genererer det potentielle kunder måned efter måned.
Kanaler og content marketing
En af de vigtigste beslutninger man skal træffe, hvis man ønsker at lave content marketing, der virker, er hvor og på hvilke kanaler indholdet oplevelses.
Der er overordnet to kanaler man kan bruge – søgemaskiner og sociale medier – og der er stor forskel på indholdet afhængig af hvilke kanal man vælger.
Content marketing og søgemaskiner
Content marketing på søgemaskiner forudsætter at man har styr på sin SEO eller kender nogle som kan hjælpe en.
Den dominerende søgemaskine i Danmark er Google, da de har en markedsandel på 95%.
På Google får nummer 1 i en søgning ca 30% af trafikken, nummer 2 får ca 20%, nummer 3 får ca 10% og nummer 10 får under en procent af trafikken.
Så hvis man ikke har kompetencerne og viden til at nå top 3, kan man lige så godt glemme det.
Man skal også være opmærksom på at indhold, der virker godt på sociale medier virker nødvendigvis ikke godt på Google, da man skal skrive på to forskellige måde til de to kanaler.
Indhold rettet mod Google skal skrives på baggrund af brugernes søgemønster; dvs udefra og ind.
Indhold til sociale medier er typisk skrevet indefra og ud.
Content marketing og sociale medier
Content marketing på sociale medier forudsætter at man forstår det sociale medie man har valgt, så man kan skræddersy indholdet til kanalen og ens målgruppe.
Facebook er for eksempel stedet vi går hen, hvis vi lige skal underholdes i løbet af dagen, hvilket betyder, at indholdet typisk skal være let og ligetil.
I modsætning til Google, hvor vi går hen når vi har et spørgsmål, hvilket betyder, at indholdet på Google helst skal være dybdegående.
Indholdet på instagram skal helst være lækkert og sat flot op, da mediet er baseret på billeder.
Indhold til sociale medier skal også være lavet så brugerne engagerer sig i det, da det er forudsætningen for at algoritmerne, som styrer de sociale medier, viser det til dine brugere.
Eksempler på content marketing
Content marketing er en stor del af al markedsføring på de digitale medier, så vi ser det hele tiden.
Et af de bedste eksempler er en hjemmeside som netdoktor.dk, som har virkelig meget og god indhold om sundhed.
Netdoktor tjener sine penge på reklamer, som de viser til deres brugere, når de f.eks. læser deres artikel om influenza.
Deres artikel om influenza er på den anden side også et godt eksempel på en artikel, som fungerer godt på Google, da den har omkring små 10.000 besøgende om måneden.
Men den vil nok ikke fungere særlig godt på Facebook, da det ikke er populært at like og kommentere på en artikel om sygdomme.
Et andet godt eksempel er en af Call me’s indlæg på Facebook.
Indlægget er en del af deres fokus på at man skal tale ordentligt og behandle andre som man selv gerne vil behandles.
Som du kan se er indlægget delt over 140 gange og det er blevet liket af mere end 1.300 mennesker.
Indlægget fungerer bl.a. godt på Facebook, da vi bruger Facebook til at bygge vores online identitet, og vi vil gerne vise vores venner, at vi er gode mennesker, som tænker på andre.
Derfor deler vi og liker en post a la den på Facebook.
Indlægget vil til gengæld ikke fungere på Google, da vi ikke søger efter indlæggets budskab. Og hvis vi endeligt søgte efter budskabet, vil vi foretrække en side med mere information, som fortæller os noget mere om emnet.
En anden måde at skabe omtale er infografikker.
Her har Refurb fx har haft succes, som både har skabt omtale og links.
Se: Infographic: IT og genbrug
Et sidste eksempel på content marketing er denne artikel.
BOMAN consulting er et digital bureau, som arbejder med SEO og online marketing, og det er derfor naturligt for os at skrive om de emner der interesserer os, herunder content marketing.
Hvis du gerne vil vide mere om emnet og hvordan du kan bruge det til at udvikle din forretning, er du altid mere end velkommen til at kontakte Jakob Boman på [email protected].
Og husk, vi giver altid gerne en kop kaffe.
Infografik: Udviklingen af content marketing
Content marketing er ikke et nyt begreb, da man begynde at bruge det allerede i 1890’erne, men de digitale medier ændrede præmissen for denne type af markedsføring.
Smartinsights.com har lavet en god infografik, som beskriver udviklingen på bedste vis.
Kilder
https://da.wikipedia.org/wiki/Content_marketing
http://www.blendtec.com/blog/the-story-behind-will-it-blend/
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/denmark
http://www.smartinsights.com/content-management/content-marketing-planning/history-content-marketing-infographic/