Kunders behov

Find dine kunders behov

Hvor er dine kunders behov? Og går du egentlig mest op i, hvad de vil have, eller hvad du tror, de vil have? Det handler om at finde frem til det, som virkelig virker for dem, du skal kommunikere og henvende dig til, og det er noget, denne artikel måske kan hjælpe dig lidt på vej med.

Måske ved du, at dine kunder er helt vilde med fodbold, hvilket selvfølgelig er en god start. Men ved du også, i hvilket omfang og hvilken form du skal ’please’ dem, når det kommer til fodbold? Det er den slags detaljer, du skal kende til, hvis du vil klare dig bedst muligt.

Involver dine kunder i din forretning

Den vigtigste egenskab når du skal lære dine kunder bedre at kende er at lytte. Det lyder måske meget simpelt, men rigtig mange overser det. Du har travlt med at diskutere interne processer, ejerskab eller kloge sig på vegne af kunderne.

Drop alle antagelserne og involver dine kunder i din forretning ved bl.a. at invitere dem forbi eller ved at tage telefonen selv når de ringer ind. Intet kan erstatte direkte kunde kontakt. Det er igennem kontakten med dem at man lære nye ting. Måske opdater du at mange af dine kunder kan morsekode, fordi de er gamle spejdere, at de har en fælle passion eller at de allesammen er irriteret over en lille ting på dit website.

Når du har involveret dem og forstå dem bedre kan du måske prøve social medier eller noget andet.

Sociale medier er ikke til for sjov

Selvom sociale medier oftest kan virke som en nem sag at gå til, er det faktisk ofte en fælde, mange skal passe på ikke at gå i. For selvom det virker som et simpelt redskab, kræver det både en masse planlægning, research og omtanke, før man bare begiver sig ud i det.

Mange virksomheder begår den fejl, at de åbner en Facebook-konto, og så begynder de ellers bare at skrive et masse opslag, som ikke rigtig giver nogen relevant trafik. Måske får de nogle følgere og likes, og de tænker, at det går meget godt, men det er bestemt ikke altid nok.

Eksempelvis er antallet af likes ikke nødvendigvis en indikation af, hvor godt man klarer sig på sociale medier. Tænk eksempelvis på, hvor mange som liker efter, de har klikket sig ind på en artikel, du har delt. Hvis man først klikker sig ind, går man måske ikke tilbage og liker opslaget, og derfor vil du ikke udelukkende kunne måle din succes på den måde.

Gør noget ekstra – det betaler sig

Skal du gøre dine kunder glade, skal du også gøre lidt ekstra for dem. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal arrangere en privatkoncert med en stor stjerne, men at de gerne må mærke, at du har tænkt på dem. Som virksomhed bruger man selvfølgelig lidt penge, hvis man skal arrangere noget ordentligt, men det kan altså i mange tilfælde virkelig også svare sig.

Hvis du altid bare giver den samme, kedelige gavekurv til kunderne, kan det godt ske, de ikke lader sig imponere – men det kan selvfølgelig ske på andre måder. Tænk måske lidt ud af boksen og giv dem et gavekort til en oplevelse – eller put lidt ekstra i kurven, så de får en ’wow-følelse’, når de ser den. Det er ikke så vanskeligt at gøre en smule ekstra.

Skil dig ud – hvis det er oplagt

Det kan være vildt fedt at skille sig ud, men det er altså ikke noget, man bare skal gøre, fordi det lyder godt. Hvis det er oplagt, skal man selvfølgelig skille dig ud fra mængden ved at være interessant med nogle ting, men det kan også sagtens bare være det rigtige at være ’kedelig’, men den bedste til det man gør. Hvis man holder en høj kvalitet, vil det oftest smitte af på kundernes loyalitet.

You may also like