latent semantic indexing LSI

Hjælp Google med at forstå dit indhold bedre og få flere besøgende

Vil du gerne have flere besøgende direkte fra Googles søgeresultater?

Så skal du læse med her.

Hvis du følger rådene i denne artikel gør du Google meget klogere på dit indhold samtidig med, at du kommer til at blive fundet på mange flere søgeord.

Latent semantic indexing (LSI)

Google er efterhånden blevet virkelig dygtige til at afkode præcis, hvad forskellige hjemmesider handler om – men med en særlig metode kan du hjælpe Google det sidste stykke og høste mange flere besøgende i processen.

En af de metoder Google bruger til at forstå en sides indhold er såkaldt latent semantic indexing eller LSI. Kort sagt går det ud på, at Google bruger relaterede søgeord og synonymer til at snævre sig ind på, hvad præcis din hjemmeside handler om.

Ved at tilføje nært beslægtede eller præciserende søgeord eller søgefraser i dine tekster, så hjælper det Google til bedre at forstå dit indhold. Jo bedre Google forstår dit indhold, desto større sandsynlighed er der for at Google viser dit indhold, når folk søger på dine søgeord.

Én positiv virkning er, at det kan føre til markant bedre rankings på dine primære søgeord – men en anden kæmpe sidegevinst er, at dine uddybende og præciserende søgeord giver dig mulighed for at blive fundet på Google på mange flere søgeord og fraser.

3 eksempler på hjemmesider der gør brug af LSI strategi

Det er måske nemmest at forstå konceptet med nogle konkrete eksempler.

Kast for eksempel  et blik på webshoppen Golden Times, der sælger ure og smykker. På webshoppens side med ure kan man se, at der også er brugt en række tæt relaterede ord. Dels er der nævnt forskellige urmærker, men der er også brugt forskellige bøjninger og tæt relaterede sammensætninger af ord: ur, ure, armbåndsure, herreure, dameure. Derudover har siden den fordel (som mange webshops i øvrigt har), at mange af produktnavnene i oversigten udvider variationen yderligere.

I skrivende stund kan man finde Golden Times på en placering som nummer 3 på Google, når der søges på ”ure” (8.100 månedlige søgninger), og det er på trods af, at hjemmesiden er den yngste af alle websites i top 10. Derudover rangerer webshoppen på en lang række relaterede søgeord, og det er dels et resultat af den bevidste brug af LSI-søgeord.

Et andet eksempel er en tilsvarende webshop, Karat24. Hvis vi ser nærmere på denne webhops side med Georg Jensen smykker, så kan du se en lang række relaterede ord, der ikke blot hjælper Google til bedre at forstå indholdet, men også gør at webshoppen kan findes på bredere søgninger i relation til Georg Jensen smykker. Der nævnes dels en række forskellige smykkedesignere fra Georg Jensen og nogle kendte smykkeserier fra mærket, men derudover også materialer som: 18 karat guld, sølv, diamanter og meget mere.

Det sidste eksempel er fra en helt andet branche, og det er heller ikke en webshop som de andre. Det drejer sig om rejsesiden Afbudsrejser All Inclusive. Hvis du her går ind under Rejsedestinationer og derefter Rejser til Tyrkiet, så vil du se, at det er en lang artikel, hvor der er flettet en lang række ord ind i brødteksten, der ofte forbindes med Tyrkiet og i særdeleshed rejser til Tyrkiet. Der er også en gennemgang af de største rejsemål indenfor Tyrkiet, hvilket forstærker Googles forståelse af sidens indhold og formål.

Hvordan finder jeg selv de gode LSI-søgeord?

Der findes en række forskellige fremgangsmåder der kan hjælpe med at finde inspiration til nogle gode og relevante ord at tilføje din tekst.

En måde er at begynde at skrive dit søgeord i Googles søgefelt. Allerede mens du skriver, bliver du præsenteret for søgninger som Google tror, du er ved at skrive. Efter du har søgt, kan du ligeledes gå ned til bunden af søgeresultatsiden. Her finder du Googles egne forslag til relaterede søgninger.

En anden tilgang er at lade sig inspirere af konkurrenterne. Tag nogle af de øverste resultater på de søgeord, som du gerne vil findes på. Læs deres tekster igennem, og notér hvilke relevante ord de bruger, som også passer på din side (som du ikke bruger i forvejen). Herefter skriver du ordene naturligt ind i din egen tekst.

Sidste mulighed der skal nævnes er at benytte sig af online værktøjer. Nogle er betalte, mens andre kan benyttes gratis. Der findes eksempelvis et glimrende gratis værktøj, der hedder keyword.io. Her kan du indtaste dit søgeord, hvorefter du bliver præsenteret for en lang række af relaterede søgeord og søgefraser. Det er et fantastisk værktøj, som du med fordel kan benytte dig af.

Derudover findes en række forskellige platforme med betalt medlemskab, hvoraf de fleste har et værktøj til at udforske søgeord. Blandt de mest anvendte kan nævnes Semrush, Ahrefs og Searchmetrics.

Hvis du arbejder med søgemaskineoptimering eller bare online tekstforfatning i et eller andet omfang, og endnu ikke har arbejdet med optimering på denne måde, så kan der være virkeligt meget at hente. Begynd med dine mest vigtige sider, og så arbejd dig videre igennem alle landingssider på dit website, så burde der være rigtigt meget organisk (gratis) trafik at hente til din hjemmeside.

You may also like