Markedsføringsplan | Hvad indeholder en den? | Skabelon | Budget
En markedsføringsplan beskriver, hvordan man vil markedsføre et produkt, en ydelse eller en service.
Markedsføringsplan
En markedsføringsplan tjener flere formål.
Først og fremmest hjælper den dig eller din organisation til at gennemtænke, hvordan I vil markedsføre jeres produkter eller services.
Derudover øger den jeres chance for at få succes med jeres markedsføring.
Hvad indeholder en markedsføringsplan?
Det første du skal have godt indblik i, inden du går i gang, er din strategi, for uden en god ramme og gode mål når man sjældent særlig langt.
Du kan læse mere om strategi i vores artikel om digital strategi
Når du kender din strategi kan du lægge en plan for markedsføringen.
Markedsføring er ikke helt simpelt, og man kan let bruge mange kræfter, og penge, på at markedsføre et produkt uden den store effekt.
Det kan derfor betale sig at gå systematisk til værks, og her kan en markedsføringsplan være en god idé.
Med en markedsføringsplan i hånden kan du få et samlet overblik over den indsats din virksomhed vil lægge for at jeres produkt har de bedst mulige chancer for at blive en succes i markedet.
At lave en grundig markedsføringsplan har også den effekt at alle medarbejdere, eller alle stakeholders der arbejder på produktet, får et samlet overblik over hvad der skal ske og derfor arbejder i samme retning, i stedet for at arbejde på forskellige områder.
En markedsføringsplan kan se forskelligt ud alt efter hvilken virksomhed og hvilket produkt der er tale om.
Dog kan man sige at en markedsføringsplan typisk indeholder følgende punkter:
- Beskrivelse af produkter og ydelser
- Beskrivelse af målgruppen
- Beskrivelse af salgskanaler
- Beskrivelse af konkrete markedsføringsaktiviteter
- Budget samt tidsplan
Du kan læse mere om, hvordan du laver en markedsføringsplan på entrepreneur.com
Skabelon til et markedsføringsbudget
En markedsføringsplan indeholder også et budget, og der findes rigtig mange templates online.
En af de bedre hjemmesider er smartsheet, som har lavet en artikel med 12 gratis skabeloner.
Markedsføringsplan: Formulering af budskab
Et af de vigtigste punkter i planen er formuleringen af jeres budskab.
Der er desværre ikke nogen gylden vej, proces eller skabelon til hvordan du kan formere et godt budskab.
Der er dog nogle retningslinjer, som kan hjælpe en på vej
- Budskabet skal være så simpelt og let forståeligt som muligt
- Budskabet skal fokusere på de fordele køberen kan få ved at købe dit produkt
- Test din budskab på potentielle købere
Kilder
https://startvaekst.virk.dk/drift/markedsfoering/markedsfoeringsplanen
https://www.entrepreneur.com/article/43018
https://www.smartsheet.com/12-free-marketing-budget-templates