Sådan prioriterer jeg når jeg bygger nye affiliate hjemmesider
Gæsteindlæg af Henrik Andersen, som har arbejdet med webudvikling siden 2004, online marketing siden 2008 og med affiliate siden 2013.
Det er alt sammen gode forudsætninger for at få succes som affiliate. Jeg har dog begået mange fejl på min rejse, men har efterhånden lært hvordan jeg skal prioritere for at få så meget ud af mine timer som muligt.
Affiliate er nemlig både nemt og svært på én gang. Svært på den måde at der kan gå flere måneder før du tjener den første krone. Selv efter du har lagt mange timer i et projekt. Det er den største ulempe ved affiliate – at du først skal lave en stor indsats og (måske) først bliver belønnet flere måneder senere.
Affiliate er dog også nemt, da alle i dag kan lave en hjemmeside eller en blog og begynde at tjene penge. Det hjælper at have nogle gode kompetencer, men det vigtigste er at du har lyst til at arbejde på projektet. Og at lysten ikke forsvinder. Derfor er det altid en god ide at vælge et emne som du allerede ved noget om og som interesserer dig.
Hvis denne artikel skulle motivere dig til at gå i gang med affiliate, så vil jeg forsøge at give dig et par gode råd til hvordan du bør prioritere din tid og dine penge, hvis du er nødt til at købe hjælp til noget og ikke kan lave det hele selv.
Vil du vide lidt mere om affiliate marketing inden du læser videre, så kan jeg anbefale denne guide.
Jeg arbejder næsten 100% med organisk trafik til mine sites, så det er også denne tilgang jeg vil belyse i resten af artiklen. Der er dog også mange andre måder man kan lave affiliate på.
Den gode ide
Som tidligere nævnt anbefaler jeg altid at du vælger et projekt som du brænder for og ved noget om, for motivation er meget vigtigt når du arbejder med affiliate. Især når den første indtjening først kommer når du allerede har arbejdet mange timer på et projekt.
Når du har en ide til et projekt, så er der et par ting der bør være opfyldt:
- Du skal kunne tiltrække trafik til hjemmesiden
- Du skal kunne sende trafikken videre med fortjeneste
Altså: Du skal i din søgeordsanalyse lokalisere søgeord og søgefraser med nok søgevolumen, samt en tilpas favorabel konkurrencesituation, sådan så du har en chance for at komme til at ranke på det brugerne søger på i den niche du har valgt.
Derudover skal du have nogle gode annoncører som du kan sende trafikken videre til, mod at du får en andel (provision) af de eventuelle salg du skaber hos de webshops du sender dine brugere videre til. Mellemmanden for dette er ofte et affiliate netværk. Og det er et godt sted at lede efter gode annoncører.
Hvis du tror på at du kan skabe trafik til din hjemmeside eller du ikke har nogle gode steder (som du kan tjene penge på) at sende trafikken videre til, så skal du finde en anden ide.
Prioritering af tid og penge
Lad os antage at du har en god ide, og at du tror på at du kan skabe trafik til din hjemmeside og at du har fundet nogle gode annoncører du kan linke til.
Nu skal du bygge en hjemmeside og få den til at blive synlig. Ved opstarten af et nyt projekt er det vigtigste at du begynder at få besøgende ind til hjemmesiden. Det er den trafik du får ind, som du kan sende videre med fortjeneste.
Derfor skal du også fokusere på trafik som det absolut vigtigste. Det er dér jeg altid bruger 90% af mine ressourcer. Så hvis jeg skal give dig min opskrift, så ser den ca. sådan her ud:
Brug så lidt tid på opbygningen af selve hjemmesiden som muligt
Du skal have en hjemmeside, før du kan komme videre i dit projekt. Men du skal bruge så lidt tid som muligt på denne del, da du stadig ikke aner om dette projekt bliver en succes. Derfor er det på nuværende tidspunkt ikke her du skal bruge din tid.
Vælg et system der er nemt at arbejde med og køb en standard template. Det kan du f.eks. nemt gøre med WordPress. Gør alt det du kan selv eller få en professionel til at sætte de basale ting op for dig. Brug ikke mere end 2000-5000 kr. på dette.
Mange bruger fejlagtigt RIGTIG meget tid på design for at hjemmesiden fremstår flot og indbydende. Det kan bestemt også være vigtigt, men indtil du har nævneværdig trafik, så laver jeg selv et logo, vælger et standarddesign og får sat de mest basale ting op.
Når du har mere end 5000 besøgende pr. måned kan du begynde at overveje om du kan optimere din hjemmeside, så du kan få mere ud af din trafik.
På mine 2 vigtigste affiliate hjemmesider gaveinspiration.dk og ting-til-hjemmet.dk, har jeg efterhånden arbejdet mig op til at have mange besøgende, men jeg har stadig ikke fået lavet et professionelt logo eller design. Jeg prioriterer stadig at få flere besøgende til hjemmesiden via nyt indhold og markedsføring af hjemmesiden.
Brug det meste af din tid på indhold
Du skal bruge hovedparten af din tid eller dine penge på at skabe godt indhold. Det er primært det der skal skaffe dig relevant organiske trafik og give dig synligheden når dine potentielle brugere søger på Google.
Hvis du kan gøre det selv, er det naturligvis en fordel, men det er mere og mere vigtigt at sproget er godt, grammatikken er i orden og at der ikke er stavefejl i dit indhold. Så hvis ikke du er skarp på disse områder så bør du enten overveje at få læste korrektur på dit indhold eller at outsource denne del 100%.
Har du ingen penge, så kan du starte med at lave nogle artikler selv og publicere dem, for at se hvilke placeringer de får efter et stykke tid, når brugerne søger på Google på relevante søgeord i forhold til artiklen.
Lancer så hurtigt som muligt og udbyg derefter
Du skal have din hjemmeside i luften hurtigst muligt. Du skal ikke vente til du er færdig med alt dit indhold og mangler du en teknisk funktion på hjemmesiden, så lancer uden.
Så snart din hjemmeside er online, så kan Google og andre søgemaskiner begynde at crawle og indexere din hjemmeside. Og før dette sker, har du ingen chance for at blive synlig.
Det er først et stykke tid efter lancering du har en chance for at tjene de første penge. Derfor skal du lancere hurtigst muligt. Også selvom du ikke synes at designet er grimt, der mangler indhold og måske endda funktioner på hjemmesiden.
Skab nyt indhold og byg links til hjemmesiden
Når din hjemmeside er lanceret, så kan du enten udbygge dit eksisterende indhold eller lave mere.
Derudover kan du begynde at lave de første links til hjemmesiden. Dette er også et indsatsområde jeg bruger meget til på i mine projekter.
Især på de mindre nicheprojekter som f.eks. mandelgaver.dk, som hovedsageligt skal tiltrække trafik til forsiden.
Lav en vurdering efter et par måneder
Når din hjemmeside har været online et par måneder, kan du lave en vurdering af hvilke placering du har opnået og hvilket trafikniveau du er nået op på. Måske har du endda tjent den første krone.
Men på dette tidspunkt plejer jeg at lave en vurdering af om tingene er lykkes og hvilken indsats der evt. skal til for at skabe bedre resultater i form at nyt indhold og flere links.
Nogle gange rammer man en guldåre og andre gange skyder man helt ved siden af. Derfor skal du også være i stand til at slå et stoppe et projekt, hvis din tid er bedre brugt på noget andet.