SEO

Hvad er SEO og hvad betyder det?

Hvad er SEO og hvorfor er det vigtigt?

Det er nogle af de spørgsmål vi vil besvare i vores guide til SEO.

Se indholdsfortegnelsen for et hurtigt overblik over artiklen.

Introduktion til SEO


SEO er et kæmpe område og en videnskab i sig selv.

På overfladen virker det måske nemt, men jo mere man dykker ned i det, jo flere facetter og nuancer vil man opdage.

Og husk på, at Google rangerer din hjemmeside på over 200 forskellige parametre, så der er meget man kan lære om det.

Denne intro er derfor tænkt som et hurtigt overblik, så du får en ide om hvor du skal starte, hvis du gerne vil optimere din hjemmeside.

Definition: Hvad er SEO og hvad betyder det?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, og det betyder, at man optimerer sin hjemmeside med det formål at ens hjemmeside bliver lettere at finde ved hjælp af en søgemaskine.

Den mest brugte søgemaskine på det Danske marked er Google, og de har en markedsandel på 95%.

Den anden mest brugte søgemaskine i Danmark er Bing med en markedsandel på under 3%.

Så når man siger SEO tænker de fleste derfor på søgemaskineoptimering i forhold til Google, men man kan også optimere sin hjemmeside til Bing og Yahoo.

Læs mere: Søgemaskineoptimering (SEO) på wikipedia

Hvorfor er SEO vigtigt?

SEO er lettest at forklare, hvis man ser det i forhold til en fysisk butik.

Lad os tage en fiktiv tøjbutik, som vi kalder “Hr. Hansens tøjbutik”.

Hr. Hansens tøjbutik sælger dyrt modetøj til den klassiske mand.

En god og naturlig placering for Hr. Hansens tøjbutik vil være indre København, da butikken jo skal ligge, hvor kunderne i forvejen handler.

Det vil for eksempel ikke give mening at placere Hr. Hansens tøjbutik på en mark i Nordjylland, da ingen af hans kunder ville finde ham der.

Men mange webshops og hjemmesider ligger desværre på en mark i Nordjylland.

SEO er nemlig digital synlighed, og ligesom i den virkelige verden skal man placere sin webshop eller hjemmeside, der hvor ens kunder er.

SEO er derfor uhyggelig vigtigt, hvis du vil have at dine kunder skal kunne finde din webshop eller hjemmeside.

For hvad er pointen med en hjemmeside, hvis ingen kan finde den?

Mange tror desværre stadig, at folk bare automatisk vil finde deres hjemmeside, når de har lagt den online.

De bliver grueligt skuffede, da langt hovedparten af hjemmesider på nettet har ingen eller tæt på nul trafik. I SEO termer kalder man besøgende for “trafik”.

Pris: Hvad koster SEO?

Hvis du har en hjemmeside, sidder du nok og tænker; hvordan rangerer min hjemmeside og hvordan kommer jeg i gang med SEO.

Du har som udgangspunkt to muligheder:

  1. Køb dig til SEO
  2. Optimér din hjemmeside selv

Hvis du er i den sidste kategori, kan du læse om hvordan du kommer i gang længere nede i artiklen.

Hvis du vil købe dig til SEO, skal du ud og finde en konsulent, som kan hjælpe dig med det.

Og lad mig starte med at sige, at prisen på SEO varierer meget afhængig af hvad du skal have lavet.

Du kan købe SEO for 1.000 kr om måneden, og du kan bruge mange 100.000 kr på det.

Men husk; SEO skal være en god forretning. Formålet med SEO er jo at få flere kunder i butikken, som du kan sælge noget til, og derved vokse dine forretning.

SEO er en mellemlang investering, da det tager 3-12 måneder at ændre din hjemmesides rangering på Google.

Men på sigt skal investeringen kunne tjene sig hjem.

Prisen på din SEO afhænger derfor meget af størrelsen på dit marked, og hvor godt det kan betale sig for dig at rangere.

Ranking: Hvor lang tid tager det at rangere nummer 1 på Google?

Alle vil sjovt nok gerne rangere nummer 1 på Google, da det giver flest besøgende på hjemmesiden og dermed større mulighed for at sælge.

Men hvis det var let ville alle rangere nummer 1, hvilket jo ikke er muligt.

Du kan også lige så godt forberede dig på at det tager tid, og at det er umuligt at rangere nummer 1 på alle dine vigtige keywords.

Ahref, som er en af de førende SEO værktøjer, har lavet en undersøgelse af, hvor lang tid det tager for en side at nå sit fulde potential på Google.

Det tager i snit op til 3 år.

SEO

Kilde: Ahref.com

Og kun 5,7% af alle de sider de analyserede, nåede ind på side 1 på inden for et år efter de var lanceret.

I grafen kan du se hvordan de 5,7% fordeler sig på side 1.

For eksempel er det lidt over 1% af alle sider, som ender med at rangere nummer 1 indenfor det første år.

Undersøgelsen bygger på en analyse af 2 millioner tilfældige nøgleord, så det er nok en af de mest grundige undersøgelser af ranking på Google.

Ahref undersøgte også gennemsnitsalderen på sider der rangerer på side et, og der kom der denne smukke graf ud af.

Google seo ranking

Kilde: Ahref

Som du kan se viste deres undersøgelse, at gennemsnitsalderen på sider, der ligger nummer 1, er næsten 3 år.

Så SEO er bestemt ikke et quick fix.

Hvis du er interesseret i trafik nu og her, kan du overveje at bruge betalt markedsføring, hvor du betaler per besøgende på din hjemmeside.

Det kræver, at du har styr på præcist, hvad du gerne vil sælge, og hvordan du konverterer dine besøgende til kunder.

Hvis du ikke har styr på det, kan betalt markedsføring (Paid) hurtigt blive en dyr omgang, hvor du betaler for besøgende uden at få noget ud af det.

Men hvis du har styr på din konvertering kan betalt markedsføring være en rigtig god forretning.

Hvordan påvirker jeg min rangering på Google?

Som vi nævnte i indledningen, rangerer Google dit website på over 200 parametre.

Men hvem kan holde styr på så mange faktorer?

Heldigvis kan man koge det ned og simplificere det til 3 overordnede faktorer, som er:

  • Antallet og kvaliteten af de links (backlinks), som peger på din hjemmeside
  • Kvaliteten af dit indhold på din side: Giver du dine brugere en god oplevelse?
  • Designet og hastigheden af din hjemmeside

Man kan nå langt ved at bruge de 3 faktorer, men som sagt er det langt fra hele sandheden.

Hvis du søger mere inspiration, kan du også bruge Search Engine Land periodisk tabel for SEO, da det giver et hurtigt og godt overblik.

Hvad er organisk trafik?

Organisk trafik er trafik fra en søgemaskine, som for eksempel Google, som du ikke har betalt for.

Organisk trafik er derfor et resultat af SEO og god placering i søgeresultater.

Hvad er betalt trafik?

Betalt trafik er trafik du har betalt for, og der findes mange former for betalt trafik.

De mest brugte former for betalt trafik er betalt trafik fra søgemaskiner, sociale medier og andre hjemmesider (såkaldt Affiliate Marketing).

Hvad er SEM?

SEM står for Search Engine Marketing.

Begrebet blev defineret af Search Engine Land chefredaktør, Danny Sullivan, i 2001, som en overordnet paraply for alle tiltag rettet mod at drive trafik til ens hjemmeside fra søgemaskiner, herunder både organisk trafik og betalt trafik.

Begrebet har dog udviklet sig over tid, og i dag dækker det kun over betalt markedsføring fra søgemaskiner.

Figuren nedenfor er en god illustration af forskellen mellem SEO (organisk trafik) og SEM.

Kilde: Bruceclay

SEO optimering for begyndere: Hvordan kommer jeg igang?


Denne guide er tiltænkt begyndere eller personer som er forholdsvis nye til SEO, da det er umuligt at lave en komplet guide til SEO.

En anden udfordring er at man kan blive straffet af Google, hvis man over-optimerer sin hjemmeside.

Google kan straffe ens hjemmeside på mange måder, men resultatet er altid det sammen.

Nemlig at ens hjemmeside mister sine placeringer på Google eller ens placeringer bliver væsentligt dårligere indenfor en dag eller to.

Man skal derfor virkelig tænke sig om, hvis man benytter de mere avancerede teknikker.

Læs mere: 50 grunde til at Google måske straffer din hjemmeside

Denne guide er bygget op omkring de 3 overordnede faktorer fra sektionen: “Hvordan pårviker jeg min placering på Google”. Vi har dog byttet rundet på de to første faktorer, da det ikke giver mening at starte med at bygge backlinks, før man har en hjemmeside med godt indhold.

De 3 faktorer er:

  • Kvaliteten af dit indhold på din side: Giver du dine brugere en god oplevelse?
  • Antallet og kvaliteten af de links (backlinks), som peger på din hjemmeside
  • Designet og hastigheden af din hjemmeside

Kvaliteten af dit indhold på din side: Giver du dine brugere en god oplevelse?

Det første man skal forstå når man begiver sig ud på en SEO rejse er, at Googles nummer et prioritet er at give brugerne en god oplevelse.

Google kigger derfor efter det såkaldte lange klik, det vil sige et klik hvor brugerne finder det de leder efter, og derfor ikke kommer tilbage til Google.

Hvis du gerne vil rangere godt på Google, skal du derfor starte med at lave den bedst tænkelige brugeroplevelse.

Du skal lave en hjemmeside, som fortjener at ligge nummer et.

Den bedste måde at starte med at finde ud af hvilke keywords du skal bruge i din tekst; det vil sige, hvilke søgninger du gerne vil dominere.

Der er skrevet uhyggeligt meget på nettet om keyword research, og en af de bedste guides på området er Backlinkos guide til keyword research.

Når du har din keyword analyse, og du ved præcis hvilke keywords du gerne vil rangere på, er du klar til næste skridt: at analysere de sites, som allerede rangerer på dine udvalgte keywords.

Kunsten er at finde ud af hvad de gør godt, og ikke mindst hvad de gør mindre godt.

Med den viden i hånden kan du designe din egen hjemmeside, så du får den bedste brugeroplevelse indenfor dit område på nettet.

Bemærk, at der er en lang række tekniske ting (on-page SEO), du skal være opmærksom på, når du laver din hjemmeside.

En af de bedste guider til on-page SEO er backlinkos guide.

Og så er det “bare” at komme igang med at skrive indhold.

Antallet og kvaliteten af de links (backlinks), som peger på din hjemmeside

Den næste store opgave på din SEO rejse er at bygge autoritet indenfor dit område.

Det gør du ved at bygge links fra andre hjemmesider til din hjemmeside.

Denne type links hedder backlinks.

For at forstå backlinks, skal man forstå, hvordan man laver et godt søgeresultat, og hvordan Google startede.

Et godt og brugbart søgeresultat består af to ting – en indeksering og en prioritering.

Indeksering

Indekseringen foregår ved at søgemaskinerne scanner nettet, og finder ud af hvad siderne handler om ved at analysere indholdet på siderne.

Hovedparten af de tidlige søgemaskiner såsom AltaVista, Yahoo og Jubii herhjemme gjorde kun dette, hvilket var fint sålænge nettet var lille og begrænset.

Hvis der for eksempel kun er 10 hjemmeside om forsikring på dansk giver en simpel indeksering mening, da brugerne kan overskue hele listen.

Men efterhånden som nettet blev større og større blev de simple lister mere og mere ubrugelige.

For hvis der pludselig er 1000 hjemmesider om forsikring har man brug for at kunne prioritere blandt de mange hjemmesider for at lave et godt søgeresultat.

Den udfordring løste Google bedre end alle sine konkurrenter.

Prioritering

Google valgte nemlig at prioritere søgeresultaterne på samme måde som akademikere bestemmer vigtigheden af videnskabelige artikler, hvilket man gør ved at se på hvordan artiklerne refererer hinanden.

Det vil sige at en artikel som 10 andre har refereret i deres artikler vil være vigtigere, end en artikel som kun er blevet refereret 5 gange.

Referencerne erstattede Google med links, og derved opstod begrebet backlinks.

Backlinks er stadig en del af kernen i Googles søgealgoritme, men i takt med at tekst-analyseværktøjerne er blevet bedre og bedre, har Google reduceret vigtigheden af backlinks og andre parametre er komme til.

Dog viste En analyse af 1 million hjemmesider i 2016, at backlinks stadig er langt den vigtigste parameter for hvor godt en hjemmeside rangerer på Google.

At bygge backlinks hedder linkbuilding, og det skal du prioritere, hvis du gerne vil klare det godt på nettet.

Du kan læse om linkbuilding på backlinkos hjemmeside og du kan få inspiration til danske links hos Morning Train.

Læs mere: Hvordan virker søgemaskiner

Designet og hastigheden af din hjemmeside

Udover dit indhold og backlinks rangerer Google din hjemmeside efter hvor godt den er designet og hvor hurtigt siden loader.

Search Land har skrevet en rigtig god artikel om det, som forklarer alle de vigtigste ting, du skal være opmærksom på.

Find et godt SEO kursus

Hvis du er helt ny til søgemaskineoptimering, kan du overveje at finde et godt SEO kursus.

Vi har ikke de store erfaringer med de gængse udbudte SEO kurser, så det bedste vi kan anbefale dig på den front er at bruge Google, og eventuelt dit netværk.

Vi tilbyder også specialdesignede SEO kurser til mindre grupper, og du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os, hvis du gerne vil have et tilbud på et SEO kursus.

SEO test: Tools, værktøjer og checker


SEO branchen er en kæmpe industri og der findes mange værktøjer og såkaldte “checkers”, som er essentielle, hvis du skal klare det godt.

Vi kan anbefale Ahref og Moz Open Site Explorer.

Læs mere: Guide til over 150 SEO værktøjer (Backlinko)

Yoast: SEO til WordPress

Et andet vigtigt SEO værktøj er Yoast til wordpress, da det hjælper dig med on-page optimering.

Læs mere: Yoast

SEO konsulent og ekspert i København


Vil du vide mere om SEO, og hvordan det kan hjælpe din forretning med at blive mere succesfuld?

Så skriv til os i dag på [email protected]

Vi giver altid gerne en kop kaffe.

Kilder


https://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8gemaskineoptimering
http://backlinko.com/google-ranking-factors
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/denmark
https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/
https://www.bruceclay.com/blog/what-is-sem/
https://www.smartbugmedia.com/blog/what-is-the-difference-between-direct-and-organic-search-traffic-sources
https://blog.kissmetrics.com/penalized-by-google/
https://moz.com/blog/long-click-and-the-quality-of-search-success
http://backlinko.com/keyword-research
http://backlinko.com/on-page-seo
http://backlinko.com/search-engine-ranking
http://backlinko.com/link-building
https://morningtrain.dk/dansk-linkbuilding-liste/
https://moz.com/beginners-guide-to-seo/how-search-engines-operate
http://searchengineland.com/seo-website-design-everything-need-know-272899
http://backlinko.com/seo-tools
https://yoast.com/wordpress/plugins/seo/

 

You may also like