Webshopejerens største fokus for 2020 (Gode råd til at nå dine kunder digitalt)
2020 bliver et år med fokus på især én ting → User Experience.
Det gør det alene af den grund, at en god brugeroplevelse er vejen til konverteringer – som er førsteprioriteten for enhver webshopejer. Men at have en god User Experience er nemmere sagt end gjort. Derfor vil jeg sætte nogle overskrifter på, hvad du som webshopejer skal huske på, hvis du ønsker at gøre din shop til en cashcow.
Kend dine kunder
For at kunne sælge dit produkt, skal du vide, hvad dine kunder søger efter for at finde netop dit produkt. Med 5,6 milliarder søgninger på Google om dagen, er det derfor vigtigt at lave en målrettet keyword analyse. Det er ligeledes her alt online marketing starter – hvilke buzzwords skal vi findes på, og hvordan eksekverer vi?
Keywords har indflydelse på både webdesign, og det budskab vi udsender, når vi som webshopejere vil navigere brugerne rundt i vores content.
Da keyword research er meget individuelt fra webshop til webshop – hvis det altså skal fungere – er der heller ikke én best practice på området. Men med et målrettet fokus på ‘search intent’ er du allerede godt på vej.
Da data ikke er gratis her i verden, er det heller ikke ligetil at finde de keywords med de fleste søgninger samt kende konkurrencen. Derfor er det en god ide at outsource arbejde som dette til et bureau, som kender den bedste go to herfra, samt hvordan man eksekverer. På den måde kan du holde fokus på det, som du er bedst til – at levere det bedste produkt for dine kunder.
Search intent
Keywords handler om search intent. Hvad vil brugerne gerne finde, når de søger efter de forskellige resultater? Her er der forskel på, om de ønsker information alene, eller om de også ønsker at købe et produkt. God keyword research handler derfor om at finde de søgninger som på hver sin måde lever op til behovet for den søgende. Lad mig give et eksempel på en platform, som er gode til at fange netop search intent:
Telerepair er en af Danmarks største reparatører af iPhones. Noget som de især er blevet på baggrund af en god digital strategi, som alt sammen starter med at leve op til de behov, som kunderne må have.
Søger man f.eks. på “iPhone vil ikke tænde”, er Telerepair et af de første resultater der dukker op på Google. De har nemlig målrettet sig efter dette keyword, da de ved, at hvis ens iPhone ikke tænder, så er det nok tid til en iPhone reparation. Det gør det nemt og overskueligt for forbrugeren inde på deres side:
Sørg for dit website altid lever op til search intent – så er du godt på vej. Det fører mig videre til næste punkt; content.
Gør det overskueligt med content
Der er intet værre end at komme ind på en side, hvor det hele står hulter til bulter, og hvor der er mere tekst end der er produkter – i hvert fald når det kommer til en webshop.
En god webshop er ekstra skarp til at kombinere sit produktkatalog med tekst og visuel formidling. Så snart en potentiel kunde lander på din side, skal det være overskueligt for dem at nå fra A til B, og her kommer du som webshopejer ind i billedet.
Sørg for at holde kunden i hånden, så de bliver ledt igennem Customer Journey, hvor de:
- Får den information de ønsker – ikke for meget, ikke for lidt.
- Føler sig nødsaget til at handle på informationen (Call-to-action) og hermed undersøger dine produkter.
- Gennem et overskueligt produktkatalog finder frem til netop det de søger.
Det er i bund og grund det godt content handler om. Sørg for kunden har lyst til at se dit content og herfra konvertere. Kun ved at kende search intent samt have et nemt og overskueligt design formår du som webshop at transformere en besøgende til en kunde. Igen kan Telerepair trækkes frem som eksempel men også den danske webshop, BestMan, er god til at stille sine produkter op enkelt og med stort overblik for kunden – så de nemt kan finde det produkt de ønsker og filtrere efter behov:
Her ses et eksempel på Ringe til mænd fra webshoppen BestMan.
Husk altid på, at dine besøgende har travlt. Derfor har de heller ikke tid til at bruge længere tid på at finde ud af, hvordan din side lever op til deres behov.
Som regel er det sådan, at hvis ikke søgende har fundet det, som de leder efter på få sekunder, så vil de ofte bounce. Derfor skal du gøre alt du kan for at bevise, at du er slutdestinationen for søgningen.
Hold siden hurtig
Hastigheden på din side er utrolig vigtig for din optimering som helhed.
Uanset hvilke platform de søgende er på – mobil, bærbar, tablet – vil de forlade din side, hvis din side er langsom, hvorfor søgemaskiner som Google vil rangere dig længere nede i deres søgefeed. Derfor skal din side gerne være hurtig som lynet. Den moderne forbruger i dag er nemlig kræsen og vil have en hurtig side – derfor er dette fundamentalt.
Ofte er det således, at søgende hellere vil gå ind til en ny side end at vente på, at den langsomme side loader færdigt.
Test dig frem til succes
Der er altid plads til forbedring – også selvom man allerede har ændret tingene én gang til fordel for det bedre.
Alt der kan testes kan og bør testes løbende. Her må man gerne fejle, for ellers ved vi ikke, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Det er det mindset man skal have, når det kommer til User Experience.
Jo mere vi tester de mange muligheder der er, desto hurtigere kan vi komme til de forbedringer, der forhåbentlig ender ud i at gøre siden endnu mere rustet til at vækste. Disse fem overordnede råd burde hjælpe godt på vej.