Tre eksempler på godt webdesign
Hvis du for eksempel er indehaver af en webshop eller en anden form for hjemmeside, som skal tiltrække kunder, er det supervigtigt, at din hjemmeside har et godt og attraktivt webdesign. Et godt webdesign kan simpelthen være helt afgørende for, om du får kunder i butikken, og om folk generelt gider at gå ind på din hjemmeside.
Dog er det ikke alle, der har en webdesigner gemt i maven, og måske finder du hele processen en smule uoverskuelig. Det kan være svært at finde ud af, hvilke farver ens design skal bestå af, eller hvordan man lige skaber en rød tråd mellem hjemmeside og virksomhed. Heldigvis er der en masse inspiration og hjælp at hente. Hvis du lige nu er ved at starte din egen hjemmeside eller webshop op, eller hvis du allerede er indehaver af en, men ønsker at optimere webdesignet en smule, så kan du læse mere i dette indlæg og få nogle gode eksempler på, hvordan et godt webdesign kan se ud.
Rød tråd, overblik og målgruppe
De fleste virksomheder har en hjemmeside, som helst skal afspejle det, som virksomheden gerne vil repræsentere. Det betyder, at hvis din virksomhed gør brug af nogle bestemte farver, som afspejler virksomheden, så bør disse også indgå i virksomhedens webdesign. På den måde tydeliggør man, hvem hjemmesiden tilhører og skaber derved en rød tråd mellem virksomhed og hjemmeside. Således vil eventuelle kunder hurtigt forbinde hjemmesiden med virksomheden. Udover at der skal skabes en rød tråd mellem hjemmeside og virksomhed, er et andet eksempel på godt webdesign, at det gennemgående er overskueligt. Du skal altså kunne skabe et overblik for kunden eller den person, som bruger sin tid på din hjemmeside. Hvis man har øje for, hvordan man gør en hjemmeside overskuelig samt brugervenlig, så vil det helt sikkert være medvirkende til, at en eventuel kunde gerne vil besøge hjemmesiden igen. Det er altid en god idé at sørge for, at udefrakommende brugere kan navigere rundt på hjemmesiden uden problemer lige så snart, de klikker ind på den. Sidst men ikke mindst er det rigtig vigtigt, at man når ud til den målgruppe, man gerne vil ramme. Et godt webdesign handler altså også om indholdet på hjemmesiden, da det er dette, der skal tiltrække besøgende til din hjemmeside. Her er en særligt udvalgt farvepalette ikke nok til at indfange din målgruppe, men det handler også om de ord og vendinger, du benytter på hjemmesiden. Hvis disse tre ting spiller sammen med hinanden, vil dit webdesign være rigtig godt på vej.
Læg en plan
Der er selvfølgelig rigtig mange andre ting, man er nødt til at overveje, når man skal til at lave et nyt webdesign. For at få det mest optimale webdesign til din nye eller nuværende hjemmeside, kan det helt sikkert anbefales, at man lægger en plan og nøje overvejer, hvordan man gerne vil have det endelige slutprodukt til at se ud, inden man går i gang. Man skal selvfølgelig også være god til at tænke i realistiske baner, så man rent faktisk kan føre alle sine idéer ud i livet. Tænk over, hvad du gerne vil have din virksomhed til at repræsentere, og hvilken målgruppe den gerne skulle ramme. Der er rigtig mange elementer, der skal harmonere med hinanden for at opnå et godt webdesign, og derfor er det vigtigt, at man har gjort sig nogle tanker, inden man kaster sig ud i det. Er der andre ting, du ønsker informationer om, eller søger du flere gode råd, kan det klart anbefales, at du klikker ind på informeo og ser, hvad de har at byde dig i denne sammenhæng.