Digital Marketing | Hvad er det og hvordan lægger jeg en god strategi?
Digital marketing er når man promoverer sine mærker, produkter eller services online, det vil sige via internet, mobiler og andre interaktive medier.
En af de mange fordele ved digital markedsføring er, at man kan målrette sin indsats mod en klart defineret målgruppe og at man derefter kan måle effekten.
Læs om digital markedsføring og hvad du skal være opmærksom på i denne artikel.
Se indholdsfortegnelsen for et hurtigt overblik over artiklen.
Definition: Hvad er digital og online marketing?
Digital markedsføring er de forretningsaktiviteter en virksomhed laver online for at promovere deres produkter eller services.
Forretningsaktiviterne dækker alt fra tidlig planlægning til eksekvering af markedsføringstiltagene.
Der findes en lang række online marketing kanaler og muligheder.
De mest kendte er: SEO (søgemaskine optimering), SEM (søgemaskine marketing), content marketing, influencer marketing, online kampagner, sociale medier, e-mail marketing og display advertising.
En af de store fordele ved online marketing er, at man kan måle effekten og nemt finde ud af hvor man skal bruge sine penge for at optimere sin ROI (return on investment).
Læs mere: Digital marketing på wikipedia
Digital marketing strategi: Hvordan er I unikke?
En digital marketing strategi skal ligesom hvilken som helst anden strategi beskrive, hvordan I er unikke i forhold til jeres konkurrenter.
Det vil sige, hvordan jeres markedsføringsproces online adskiller sig fra jeres konkurrenter, og hvordan det giver en unik oplevelse for jeres potentielle kunder.
Læs mere: Hvad er digital strategi og hvorfor er det vigtigt?
En digital markedsføringsstrategi vil normalt være en kombination af flere kanaler, såsom Facebook, Instagram, SEO, SEM og e-mails.
Strategien skal selvfølgelig sikre, at jeres potentielle kunder får en sammenhængende oplevelse uanset, hvor på nettet de møder jer.
Dette kaldes også en omnichannel tilgang.
Omnichannel er defineret som en flerkanalet marketing tilgang, hvor ens potentielle kunder får en sammenhængende oplevelse uanset hvilket medie de møder jer på.
Multilchannel er derimod defineret som en marketing tilgang, hvor jeres potentielle kunder får forskellige oplevelser afhængig af hvor de møder jer.
Priser: Hvad koster online markedsføring?
Online markedføring kan koste alt fra 100 kr om måneden til mange millioner, men det man altid skal huske er, at online marketing skal være en god forretning.
Det vil sige, at I skal bruge mindre på markedsføring end hvad en kunde er værd.
Det vigtigste og mest interessante i online markedsføring er derfor at optimere sin markedsføring med henblik på at reducere omkostninger ved et salg.
Det gør man ved at optimere alle sine touchpoints og konvertering på ens hjemmeside.
Hvad er markedsføring?
Marketing dækker over alle forretningsaktiviteter, som har til formål at bringe kunder og produkter sammen med henblik på et salg.
Salg og markedsføring adskiller sig derfor ved at salg dækker over selve transaktionen mellem en kunde og virksomheden hvorimod marketing er den proces som har ført kunden og virksomheden sammen.
En markedsførings strategi er derfor en plan som beskriver, hvordan en virksomheds markedsføringsproces er unik i forhold til virksomhedens konkurrenter.
En markedsføringsproces består af en række touch points (berøringspunkter) med mulige kunder, hvor de møder virksomhedens budskab.
Der findes en lang række af uddannelser og kurser med fokus på marketing samt digital marketing, hvis man gerne vil vide mere om emnet eller dygtiggøre sig i forhold til et job.
Boman Consulting tilbyder skræddersyede kurser indenfor digital marketing herunder især forhold til SEO og SEM.
Vi giver altid gerne en kop kaffe, så skriv endelig på [email protected], hvis du vil høre mere.
Online og digital marketing bureau
BOMAN Consulting er et digital bereau i København, og vi arbejder med digital og online marketing.
Læs mere om vores service på vores service side.
Ofte stillede spørgsmål
Hvad er digital marketing?
Digital markedsføring er de forretningsaktiviteter en virksomhed laver online for at promovere deres produkter eller services. Forretningsaktiviterne dækker alt fra tidlig planlægning til eksekvering af markedsføringstiltagene. Der findes en lang række online marketing kanaler og muligheder. De mest kendte er: SEO, SEM, content marketing, influencer marketing, online kampagner, sociale medier, e-mail marketing og display advertising.
Hvad koster online markedsføring?
Online markedføring kan koste alt fra 100 kr om måneden til mange millioner, men det man altid skal huske er, at online marketing skal være en god forretning. Det vil sige, at I skal bruge mindre på markedsføring end hvad en kunde er værd.
Kilder
https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_marketing
https://www.demacmedia.com/ceo-matt-bertulli/what-is-omni-channel-commerce/
http://www.diffen.com/difference/Marketing_vs_Sales