Sådan lykkes du med din markedsføring
Markedsføring behøver ikke at være svært. Selvom det til tider føles som om, at du kaster dit marketingbudget ned i et sort hul uden helt at vide, hvad du får igen, så er der nogle ting, du kan gøre for at få et bedre overblik og et større afkast på det investerede.
Gør det målbart
Langt hen ad vejen handler det om at definere nogle key performance indicators for din markedsføring og sørge for, at du kan måle på din markedsføringsindsats. Ønsker du at opnå en højere brandværdi, flere kunder, leads eller mere gensalg? Hvis målet er højere brandværdi, hvordan vil du i så fald måle på dette? Ønsker du kunder, hvor meget må hver enkelt kunde da koste? Det første spørgsmål kan svares på med en markedsundersøgelse. Det sidste kræver en større indsigt i din forretning, da du skal kunne dine nøgletal i dybden og have en god og præcis fornemmelse for dit dækningsbidrag.
Gør din kommunikation relevant
Dernæst bør du naturligvis sørge for at ramme din målgruppe med relevante budskaber via de kanaler, som de færdes på. Dette er essensen i al god kommunikation, og hvis du ikke formår at kommunikere dét, som din målgruppe tænder på, trænger du ikke igennem, men falder derimod til jorden.
Ofte er der et mismatch mellem det, som du har lyst til at kommunikere, og det, som din målgruppe har lyst til at høre. Dette kan fx gøre sig gældende, hvis du har en slikbutik, og hellere vil sælge noget af det slik, der har kort tid til udløbsdato, mens dine kunder mere er interesserede i chokolade og gavepakker, da der kun er 2 dage til Valentines Day. En høj omsætning er i dette tilfælde naturligvis bedre end en lav omsætning, og salget af chokolade er derfor at foretrække, selvom du i givet fald brænder inde med dit slik.
Relevans i markedsføring kan dog gøre sig gældende på flere måder. Benytter du fx reklameartikler med tryk i din markedsføring, så bør du sørge for, at dine reklameartikler passer til dit brand, dine produkter og dit budskab. Er du håndværker og gerne vil forkæle dine kunder, så bør du overveje at få produceret tommestokke fremfor nøglesnore med logo.
Kanaltilpasning af din markedsføring
Kommunikationen bør dertil også passe til kanalen, hvorpå den foregår. Ønsker du at markedsføre din virksomhed på sociale medier, bør du holde igen med de alt for sælgende ”Køb 3, betal for 2”-agtige budskaber. De virkede måske i 2009, men i 2018 vil folk hellere underholdes eller lære noget nyt. Fortæl derfor noget sjovt, der er knyttet til dit brand, eller del noget værdifuld information om dine produkter. Hvis din målgruppe finder det, som du deler, underholdende, skal de nok finde frem til dine produkter.
Ønsker du derimod at fortælle den gode historie om dine produkter på en mere sælgende måde, så kan PR være vejen frem. Med PR skal din kommunikation naturligvis også tilpasses mediet, men du har generelt adgang til mere spalteplads og kan således gå mere i dybden med et produkts fortræffeligheder. I dag kan du arbejde med PR på tværs af flere kanaler, og fx inddrage blogs i dit marketingmix, hvilket åbner op for en meget bred og ung målgruppe.