Boman Consulting: Standardbetingelser
Formålet med standardbetingelserne er at regulere enhver aftale mellem Boman Consulting Aps og en kunde. Det betyder, at der i nogle tilfælde vil være overflødige sektioner i kontrakten.
1. ANVENDELSESOMRÅDE
Disse generelle forretningsbetingelser finder anvendelse på enhver aftale mellem Boman Consulting Aps (”BC”) og en kunde (”Kunden”) om levering af konsulentydelser, medmindre andet skriftligt er aftalt.
2. PARTERNES FORPLIGTELSER
2.1. De ydelser, som BC skal levere, (”Ydelsen”) skal beskrives i en projektbeskrivelse (”Projektbeskrivelsen”) i forbindelse med indgåelsen af aftalen mellem BC og Kunden
2.2. Kunden er ansvarlig for de opgaver, Kunden skal varetage ifølge Projektbeskrivelsen, eller med rette forudsat af BC. Det påhviler herudover Kunden at forsyne BC med oplysninger og assistance, materiale, data, faciliteter og ressourcer, som er nødvendige for BCs levering af de aftalte ydelser. Tidsestimaterne i Projektbeskrivelsen er bestemmende for omfanget af de beskrevende opgaver.
2.3. BC skal så vidt muligt overholde aftalte tidsplaner. Hvis BC er ansvarlig for projektledelsen, skal BC foretage løbende opfølgninger på projektet og informere Kunden om enhver indtrådt eller mulig fremtidig forsinkelse.
2.4. Medmindre andet er skriftligt aftalt, er BC ikke forpligtet til at tilvejebringe et bestemt resultat for Kunden ved leverance af selvstændige konsulentydelser. Tidsangivelser for levering af konsulentydelser er omtrentlige, medmindre andet skriftligt aftales.
2.5. Ændringsønsker skal fremsættes skriftligt. Ved ændringer af projektet eller nye opgaver, skal der foreligge et skriftligt aftalegrundlag (f.eks. en e-mail, der bekræftes af den anden part), der bl.a. beskriver ændringernes konsekvenser for resten af projektet, herunder aftalte tidsplaner og økonomi.
3. PRISER OG BETALINGSVILKÅR
3.1. Medmindre andet er skriftligt aftalt, skal Kunden betale for BCs ydelser efter medgået tids- og materialeforbrug, og ved fast pris eller estimat, betales 50% af kontraktsummen ved opstart og 50% ved projektafslutning
3.2. BCs til enhver tid gældende timesatser gælder i forbindelse med leveringen af Ydelsen. Gældende timesatser og øvrige priser fremgår Projektbeskrivelsen. Eventuelle rabatter i forhold hertil fremgår af Projektbeskrivelsen. Herudover kan priserne reguleres med et varsel på 60 dage til udgangen af en måned.
3.3. Transportudgifter debiteres efter statens gældende takster ved kørsel i egen bil og ellers ved refusion af den dokumenterede og rimelige transportudgifter. Øvrige aftalte udgifter til f.eks. leje af lokaler eller udstyr, forplejning m.v. refunderes af Kunden mod fremsendelse af dokumentation for udgiftens afholdelse. Udgifter er ikke indeholdt i estimater eller faste priser, medmindre dette er aftalt.
3.4. Alle beløb er anført i danske kroner og eksklusive moms og øvrige afgifter.
3.5. BC fakturerer vederlag for Ydelsen månedligt bagud med specifikation af datoer, tidsforbrug og det udførte arbejde, medmindre der er fastsat en betalingsplan.
3.6. Fakturaer forfalder til betaling fjorten (14) dage efter fakturadatoen. Ubetalte beløb forrentes fra forfaldsdagen med rentelovens sats.
4. RETTIGHEDER
4.1. BC har alle rettigheder til materiale, der udvikles i forbindelse med udførelsen af opgaver for Kunden, herunder skabeloner, rapporter, design, formater, specielt udviklet eller tilpasset programmel, vejledninger, hjælpetekster m.v., mens Kunden erhverver en ikke-eksklusiv og uoverdragelig brugsret hertil. Brugsretten er betinget af Kundens betaling af det aftalte vederlag for projektet.
4.2 Kunden har alle rettigheder til egne data samt til indhold, design og layout af løsningens front-end, som Kunden selv har udviklet.
4.3. BC er berettiget til at anvende Kundens navn som reference.
5. GARANTIER
5.1. BC indestår for, at alt arbejde i henhold til aftalen om leveringen af Ydelsen udføres i henhold til god skik.
6. ANSVAR
6.1. BC er ansvarlig for Kundens økonomiske tab som følge af fejl og mangler veddet leverede og andre ansvarspådragende forhold efter dansk rets almindelige regler, dog med følgende begrænsninger:
- 6.1.1. BC hæfter i intet tilfælde for drifts- og avancetab eller andre indirekte tab, herunder tab af data.
- 6.1.2. I intet tilfælde er BC ansvarlig, såfremt ansvaret beror på forhold, der ligger uden for BCs kontrol, herunder bl.a. strejke, lockout, strøm- eller forsyningssvigt, brand, oversvømmelse samt underleverandørforhold.
6.3. BCs ansvar er i alle tilfælde for det enkelte ansvarspådragende forhold begrænset til summen af det vederlag, som Kunden har betalt for den ydelse, som det ansvarspådragende forhold relaterer sig til, i de seneste 12 måneder forud for kravets opståen. I intet tilfælde kan BCs samlede, kumulerede ansvar, uanset ansvarsgrundlag, overstige et beløb svarende til summen af det vederlag, Kunden har betalt til BC i henhold til parternes aftale om leveringen af Ydelsen.
7. TAVSHEDSPLIGT OG DATASIKKERHED
7.1. Hver af parterne forpligter sig over for den anden part til at hemmeligholde know-how, forretningshemmeligheder, person- og kundeoplysninger eller øvrige fortrolige oplysninger. Hemmeligholdelsesforpligtelsen gælder ikke for oplysninger, som på tidspunktet for videregivelsen var tilgængelig for offentligheden, eller såfremt den anden part kan godtgøre, at den part, som modtog de pågældende oplysninger, på tidspunktet for modtagelsen allerede var bekendt med oplysningerne, eller såfremt de pågældende oplysninger på dette tidspunkt var tilgængelige for modtageren på anden lovlig vis.
7.2. Hver part forpligter sig over for den anden part til at pålægge ansatte og underleverandører en tilsvarende hemmeligholdelsesforpligtelse.
7.3. BCs behandling af oplysninger om Kundens ansatte, kunder eller andre af Kundens data sker på Kundens vegne og i henhold til dennes instruks. BC er alene berettiget til at behandle disse oplysninger som led i opfyldelsen af en aftale med Kunden.
7.4 BC har iværksat passende sikkerhedsforanstaltninger til sikring af, at Kundens data, som behandles i BCs it-systemer, ikke tilintetgøres, forringes, kommer til uvedkommendes kundskab eller misbruges på anden vis.
8. OPSIGELSE
8.1 Aftaler om konkrete opgaver og projekter, der gennemføres inden for et bestemt afgrænset tidsrum, kan ikke opsiges af nogen af parterne. Aftaler om vedvarende levering af ydelser, kan opsiges af begge parter med tredive (30) dages skriftligt varsel til udgangen af en kalendermåned. Forudbetalinger refunderes ikke ved opsigelse.
9. AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
9.1. Bindende meddelelser: Opsigelse og andre meddelelser kan sendes med bindende virkning til BC på e-mailadressen [[email protected]]. BC kan med bindende virkning sende meddelelser til de e-mailadresse, som Kunden tidligere har anvendt i korrespondance med BC om kontrakten.
9.2. Underleverandører: BC er berettiget til at overlade Aftalens opfyldelse til underleverandører, herunder i form af off-shoring. BC hæfter overfor Kunden for underleverandørers leverancer ganske på samme måde som for egne leverancer.
9.4 Ophævelse: Aftalen mellem parterne kan ophæves ved skriftlig meddelelse til den anden part i tilfælde af (i) den anden parts konkurs, betalingsstandsning eller åbning af forhandlinger om tvangsakkord, eller (ii) hvis den anden part væsentligt misligholder sine forpligtelser og undlader at bringe misligholdelsen til ophør senest 30 dage efter modtagelse af skriftligt påkrav herom. En eventuel ophævelse har alene virkning for fremtiden (”ex nunc”).
9.5 Tvister: Enhver tvist, der udspringer af aftalen, skal anlægges ved Byretten i København som værneting i første instans og behandles under anvendelse af dansk ret.
Senest opdateret 12. okt 2017