3 linkbuilding tips til nærrigrøve
Linkbuilding kan være en altafgørende faktor for, om du får succes på Google, derfor vælger
mange virksomheder at smide mange penge og ressourcer efter linkbuilding og arbejdet med at
skaffe stærke links.
Hvis du sidder i en lille startup med et begrænset budget til SEO og linkbuilding, så kan det virke uopnåeligt at slå sine konkurrenters stærke linkprofil.
Men der findes faktisk smarte og effektive linkbuilding strategier, hvor du kan skaffe nogle udmærket links, uden du skal have den store tegnebog op af lommen. Forneden vil vi komme med 3 tips til, hvilke metoder du kan anvende for at få flere stærke links med et begrænset budget.
1. Bytte købmand
Hvis du allerede har bygget lidt links til din hjemmeside og styrket dit domæne, så står du med et domæne, der kan give videregive linkjuice til andre hjemmesider og derved kan være værdifuld for andre, der arbejder med SEO. Det skal du udnytte.
På inspo.dk hev vi fat i alle de hjemmesider, hvor vi gerne vil have et link fra og tilbød webmasteren, at de kunne få et link fra inspo.dk til en af deres sider, hvis inspo.dk kunne få et link retur fra en af deres hjemmesider.
Denne metode kan være super effektiv og du har mulighed for at rigtig mange fine links. Det er dog vigtigt at i ikke linker frem og tilbage mellem to domæner. Det skal helst være sådan, at du får et link fra hjemmeside A og du linker ud til hjemmeside B. Derfor kan det være en god ide at hive fat i folk, der ejer flere websites.
Du skal også passe på med at bruge denne metode lidt for aggressivt, det kan nemlig virke unaturligt, hvis du har lidt for mange udgående links fra din hjemmeside. Du kan bruge værktøjer som f.eks. Ahrefs, hvis du vil tjekke, hvem du linker ud til.
2. Kopier konkurrenternes links
Hvorfor lave sine egne links, når du kan kopiere dine konkurrenters links? Hvis du har adgang til værktøjer som f.eks. ahrefs, kan du hurtigt og nemt se, hvilke links som dine konkurrenter har. Når du laver disse konkurrentanalyser, vil du hurtigt kunne danne dig et overblik over, hvilke links som dine konkurrenter har. Ofte vil du opdage, at der gemmer sig nogle konkurrentlinks, som du selv kan lave.
Konkurrentlinks er ofte de nemmeste og stærkeste links, som du selv kan lave. Når du analyser dine konkurrenters links, vil du også få inspiration og viden omkring, hvilke linkbuilding metoder og strategier dine konkurrenter bruger.
3. Pluk de lavthængende frugter
Før du overhovedet begynder at kaste dig over forskellige linkbuilding metoder, bør du starte med at lave de let tilgængelige links, som alle kan lave, men som stadig har en styrke og kan give dig noget troværdighed i Google.
Det kan f.eks. være links som minecookies.org eller miljoevenlig-pakning.dk. Hvis du vil finde en masse af disse typer links, som man hurtigt og nemt kan lave, kan du f.eks. søge på Google: ”Linkbuilding liste”. Herefter vil du blive præsenteret for forskellige sider, der kommer med forslag til links, som du kan lave.