SEM | Hvad er det og hvorfor er det vigtigt?
SEM er en forkortelse for search engine marketing, som dækker over al betalt markedsføring på søgemaskiner.
SEM eller betalt trafik fra søgemaskiner (Paid Search) kan være en vigtig del af online markedsføring, da det er en god måde at drive købsrettet trafik ind på ens hjemmeside eller webshop.
Definition: Hvad er SEM og hvorfor er det vigtigt?
SEM (Paid Search) dækker som sagt over al betalt markedsføring på søgemaskiner, hvilket i Danmark normalt vil være Google, da de sidder på 95% af det danske søgemaskinemarket.
Man kan også købe trafik fra Bing og Yahoo, men dem ser vi bort fra i denne artikel, da deres markedsandel er så lille i Danmark.
Oprindelig dækkede SEM al markedsføring på søgemaskiner, men over tid er begrebet reduceret til primært at dække over betalt trafik fra søgemaskiner, derfor fokuserer denne artikel kun på betalt trafik.
Læs mere om SEO
Google Adwords
Googles produkt til at købe betalt trafik hedder adwords, og det fungerer næsten på samme måde som SEO.
Men i stedet for at arbejdet med ens hjemmeside for at tilkæmpe sig en af de attraktive pladser i top 3, køber man sig “bare” adgang til søgninger såsom “bilforsikring”, “north face jakke” eller den søgning der er relevant for ens forretning.
På figuren til højre kan du se en søgning på bilforsikring, som er en af de mest konkurrenceprægede søgninger i Danmark.
De fire øvereste “resultater” er paid search, og man kan genkende dem, da de er markeret “Annonce”.
Hvis man klikker på en af annoncerne betaler annoncøren et beløb for klikket, som i bilforsikring ligger omkring 60 kr.
Fordele ved SEM er derfor, at man får direkte adgang til den trafik man ønsker på sin hjemmeside uden at man skal bruge lang tid på at bygge trafikken organisk.
Ulempen ved SEM er, at man skal have godt styr på hvad man gerne vil sælge og hvordan man konverterer den købte besøgende til en kunde.
Hvis man ikke har styr over sin konvertering kan SEM hurtig blive en bekostelige affære.
I videoen forklarer en medarbejder fra Google, hvordan Adwords fungerer og hvordan priserne bliver fastsat.
SEM begreber
De vigtigste begreber indenfor search engine marketing er:
- CPC som er en forkortelse for cost per click; dvs den pris du skal betale for en besøgende.
- CPM som er en forkortelse for cost-per-thousand impressions; det vil sige, hvor meget du skal betale for, at din annonce bliver vist 1.000 gange.
Læs mere: What Is SEM & Paid Search Marketing?
3 Fordele ved SEM
Der er mange fordele ved search engine marketing, og de tre vigtigste fordele er:
- Du kan få trafik ind på din hjemmeside med det samme
- Du kan præcis selv bestemme, hvilke søgninger trafikken kommer fra
- Du kan tjene gode penge på det, hvis du har styr på din konvertering og hvad du gerne vil sælge
Kilder
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/denmark
http://searchengineland.com/guide/what-is-paid-search