SEO for ejendomsmæglere
Giver det overhovet mening at tale om søgemaskineoptimering for en ejendomsmægler – især en med blot 1-2 butikker?
For en ejendomsmægler gælder det om, at finde huse som skal sælges(boligsælgere), overbevise sælgerne om bruge netop ham, og dernæst finde køber til samme huse(boligkøbere).
Boligsælgerens søgeord
Boligsælgeren vil ofte gå nettet for at lede efter en lokal ejendomsmægler – det sker typisk på søgninger som ”ejendomsmægler” eller ”ejendomsmægler Roskilde” hvis boligsælger bor i Roskilde. Det er de oplagte søgeord. Derudover er søgninger som ”boligvurdering” og ”salgsvurdering” også relevante at blive fundet på for ejendomsmægleren. Den oplagte måde at bruge SEO er at have god content på disse søgninger, og ellers linkbuilde, med fokus på at styrke det lokale islæt på både ekstern linkbuilding, og content på landingpages. Det er også en god idé at styrke sin Google Business profil, genre med google-ratings.
Af andre relaterede søgninger kan nævnes ”tilstandsrapport”, ”byggesagkyndig” og ”energimærke”. Det vil næsten altid være boligsælgere der foretager disse søgninger.
Overbevis boligsælgeren
Det stærkeste værktøj, når mægleren skal overbevise sælger om at benytte netop ham/hende, vil ofte være god statistik på boligsiden, hvor ejendomsmægler-butikken står stærkt. Hvis han kan fremvise data med kort liggetid, små prisafslag og et prisleje der matcher den bolig der skal sælges, så øges andelen af vundne sager betragteligt. Men det vil også være et godt signal, at ligge på førstepladsen på ”ejendomsmægler” – søgningen. Det virker som en Google-blåstempling, når man besidder førstepladsen på ”ejendomsmægler” eller ”ejendomsmægler +by” søgningen. Med god brug af lokal SEO kan det lade sig gøre.
Finde boligkøbere
Det er nok den sværeste disciplin i SEO-arbejdet. Boligkøberne er normalt at finde på boliga.dk eller boligsiden, og har boligen gode fotos og en rimelig pris, skal den nok blive solgt. Men kan man booste boligen på search? Hvis boligen ligger i et eftertragtet området kan søgninger på ”område” + bolig være relevante, men man skal ikke forvente den store volumen herfra. Search virker godt på opfyldelse af specifikke behov, og Google har eksempelvis på hoteller lavet en udvidelse til alm search der virker godt. Men på boliger leveres fortsat blot almindelig search, og her virker søgemaskiner som boligsiden og boliga meget bedre.
En ofte brugt kanal til at finde boligsøgere, udover boligportaler, er Facebook. Her har de fleste mæglere mulighed fro, at sælge en SoMe marketing-pakke der koster alt fra 2.500 kr op til 10.000 kr. Det er et ret betragteligt spend for en enkelt bolig. Som oftest leveres annoncering af en partner, så mægleren ikke selv skal sidde og bruge tid på at sætte en kampagne op.
Men remarketing kan virke ret godt til at engagere boligkøberne. Har køber været inde på mæglerens side og set på boligen, kan man ramme denne køber med målrettede annoncer på hele Googles displaynetværk, såvel som direkte Facebook newsfeed’et. Udfordringen vil være her en skalerbar metode til at sætte det op, og sikre gode tekstannoncer og gode fotos på den enkelte bolig – opsat på annonceringsplatformene.
SEO for ejendomsmægleren handler derfor primært om at finde boliger til salg. Med god lokal SEO, god content og en fuldt opsat Google Business profil, er man som lille ejendomsmægler godt i gang med, at erobre markedsandele i kommunen.